سایت آموزشی عابد محرمی

ویژگیهای ویندوز سرور 2016

جمعه, ۴ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۵۸ ب.ظ

پس از ارائه شدن ویندوز 10 و آفیس 2016 یکی دیگر از محصولات مایکروسافت که در دنیای تکنولوژی جایگاه خاص خود را دارد و از طرفی در ایران یکی از پر استفاده ترین سیستم عامل ها در سطح شبکه ها بزرگ و کوچک میباشد ویندوز سرور است ویندوز سرور 2016 اینبار با ویژگیهای خاصی نسبت به ویندوز سرور 2013 ارائه شده که در این مقاله به این ویژگیها میپردازیم.

نانو سرور (Nano Server)

یکی از بزرگترین رویداد ها در ویندوز سرور 2016 نانو سرور می باشد در واقع میتوان گفت یک ویندوز سرور بهبود داده شده ابری (Cloud) برای توسعه دهندگان (Developers) . همانطور که Snover یکی از مهندسین برجسته مایکروسافت میگفت: نانو سرور در واقع ویندوز سرور بعدی میباشد. همچنین اشاره به این موضوع کرد که بخش عمده ای از ساختار ویندوز سرور تغییر خواهد نمود و در ادامه گفت نانو سرور  تغییر بعد از ویندوز NT بوده است و مایکروسافت تلاش میکند تا همانند سالهای ویندوز NT سیستم عامل های سرویس گیرنده (OS Clients) کار سرور را انجام دهند.

همانند اضافه شدن نسخه Core به ویندوز سرور 2008 و 2012 نسخه Nano نیز به ویندوز سرور 2016 اضافه شد البته نسخه Core نیز هنوز به عنوان یکی از انتخاب ها پا برجاست.

 نسخه نانو حدودا بیست برابر از نسخه Core سبک تر است هم چنین کمتر احتیاج به بروز رسانی ها امنیتی و ریستارت دارد. جالب اینجاست که بدانید در نسخه نانو نه محیط گرافیکی GUI وجود دارد نه محیط مبنی بر دستور CLI برای کنترل این نسخه باید از Web Browser به صورت Remote استفاده کرد.

عابد محرمی

کانتینرهای ویندوز سرور و کانتینرهای Hyper-V

تغییر بعدی که میتوان آن را نام برد پشتیبانی از Containers در ویندوز سرور 2016 است. Containers یکی از جدید ترین ابزار ها در تکنولوژی IT میباشد. شما در Containers میتوانید برنامه های بیشتری را نسبت به Virtual Machine اجرا کنید. تکنولوژی Containers از قبیل Docker میتواند در Cloud یا Data Center های بازی تکنولوژی ماشین مجازی (VM) را از کار بر کنار کند. ماشین های مجازی زیاد از منابع سخت افزاری استفاده میکنند. چون ماشین های مجازی از کل سخت افزار های مورد نیاز یک سیستم عامل به طور مجازی کپی میگیرند اما Containers ها فقط سیستم عامل را اجرا میکنند به همین دلیل ماشین های مجازی از CPU و RAM بیشتری استفاده میکنند.

Containers شما را قادر می سازد تا نرم افزار ها را از اساس سیستم عامل جدا کنید که این موضوع بکارگیری و قابلیت اطمینان را در نرم افزار افزایش میدهد.

ویندوز سرور 2016 از دو نوع Containers را به صورت طبیعی پشتیبانی میکند یکی Windows Server Containers و دو Hyper-V Containers میباشد. Containers های ویندوز سرور از یک دیگر جدا میباشند و به صورت مستقیم در خود سیستم عامل ویندوز سرور اجرا میشوند اما Containers های Hyper-V به صورت افزایش یافته جدا میشوند چون Container ها از یک ماشین مجازی Hyper-V اجرا میشوند.

پشتیبانی از Docker

Docker یک موتور متن باز (Open Source) است  که در ساختن استفاده میشود.برای اجرا کردن و مدیریت Containers. در اصل Docker Container برای لینوکس ساخته شده بود اما در نسخه بعدی ویندوز سرور از Docker به عنوان یک جزء داخلی حمایت میشود. یک پروژه جدید متن باز موتور Docker برای ویندوز سرور ساخته شده است کا مایکروسافت به عنوان یکی از اعضای فعال در انجمن متن باز (Open Source) فعالیت میکند. شما میتوانید از Docker برای مدیریت Containers ویندوز سرور و Hyper-V Containers استفاده کنید.


ارتقاء چرخشی برای Hyper-V و Storage Cluster

یکی از بهبود های Hyper-V در ویندوز سرور 2016 ارتقاء چرخشی (Rolling Upgrade) میباشد. ویژگی جدید Rolling Upgrade به شما اجازه میده تا یک ویندوز سرور 2016 جدید به کلاستر Hyper-V اضافه کنید با Nodes های که ویندوز سرور  2012 R2 را اجرا میکنند. Cluster در حالت اجرا در ویندوز سرور 2012 R2 در سطح عمل گرا (Functional Level) ادامه پیدا میکند تا همه Node های Cluster به سرور 2016 ارتقاء پیدا کنند. زمانی که Cluster به Mixed Level Nodes برسد مدیریت باید از سوی ویندوز سرور 2016 یا ویندوز 10 انجام شود VMs های جدید در Mixed Cluster با ویژگیهای ویندوز سرور 2012 R2 سازگار میباشند.

کم و اضافه کردن Memory و کارت شبکه بدون ریستارت

یکی دیگر از ویژگیهای عالی در Hyper-V ویندوز سرور 2016 کم زیاد کردن حافظه مجازی (Virtual Memory) و کارت شبکه مجازی (Network Adaptor) در ماشین مجازی (VM) بدون ریستارت یا خاموش و روشن کردن ماشین مجازی میباشد. در نسخه قبلی شما باید از Dynamic Memory استفاده میکردید تا بتوانید RAM ماشین مجازی را از تنظیمات کم زیاد کنید اما در ویندوز سرور 2016 حتی اگر از Static Memory استفاده کنید میتوانید RAM ماشین مجازی را افزایش یا کاهش دهید ، همچنین میتوانید کارت شبکه را نیز حذف یا اضافه کنید.

مجازی سازی تو در تو

مجازی سازی تو در تو (Nested Virtualization) عمدتا برای حمایت از Container جدید اضافه شد. توانایی مجازی سازی تو در تو در ویندوز سرور 2016 به صورت دستی برای آموزش  و سناریوی ها اضافه شد با این ویژگی جدید دیگر شما محدود به زمانی برای اجرای قانون های Hyper-V در سرور فیزیکی نیستید مجازی سازی تو در تو به شما این اجازه را میدهد که Hyper-V را در ماشین مجازی Hyper-V اجرا کنید.

PowerShell Direct

یکی از بهترین ابزار ها در جهت مدیریت و خودکار سازی کارها PowerShell میباشد اما کار میتواند خیلی در کنترل از راه دور ماشین های مجازی دشوار شود. شما باید درباره سیاست های امنیتی ، پیکر بندهای دیوار آتش و تنظیمات شبکه Host نگرانی های خاص خود را داشته باشید، شما میتوانید توسط Powershell دستورات را در سیستم عامل میهمان که در یک ماشین مجازی ست بدون اینکه وارد لایه شبکه شوید اجرا کنید. مثل VMConnect یک کنسول برای کنترل از راه دور که توسط Hyper-V حمایت میشود این برنامه احتیاج به هیچ پیکر بندی خاصی برای متصل شدن به سیستم عامل میهمان ماشین مجازی ندارد.

بوت امن لینوکس

یکی دیگر از ویژگیهای جدید در Hyper-V ویندوز سرور 2016 توانایی فعال کردن Secure Boot برای ماشینهای مجازی  با سیستم عامل لینوکس میباشد. Secure Boot یکی از ویژگیهای UEFI Firmware میباشد که در نسل دوم ماشین های مجازی گنجانده شده است تا از هسته سخت افزاری ماشین های مجازی در برابر حملات Root Kit و Boot-Time Malware حمایت کند. قبلا ماشین مجازی های نسل 2 Secure Boot را برای ویندوز 8 و 8.1 و ویندوز سرور 2012 حمایت میکردند. اما ماشین مجازی ها Linux را اجرا نمیکردند.

اضافه شدن Host Guardian Service و Shielded VMS

سرویس Host Guardian یک Roll جدید در ویندوز سرور 2016 میباشد که به عنوان یک سپر قوی برای ماشین مجازی عمل میکند و از داده های ماشین مجازی از دسترسی های غیر مجاز حفاظت میکند، حتی از مدیر Hyper-V. ماشین های مجازی سپر دار را میتوان در Azure Management Pack Portal درست کرد. همچنین میشود ماشین مجازی های عادی را به ماشین مجازی های سپر دار تبدیل نمود. با ماشین مجازی سپر دار هارد دیسک های مجازی Hyper-V میتوانند توسط Bitlocker کد گزاری (Encryption) شوند.

Storage Spaces Direct

ویندوز سرور 2016 حتی در زمینه ذخیره سازی هم بهبود های داشته برای مثال  ویژگی Storage Spaces Direct که الهام گرفته شده از Storage Spaces  ویندوز سرور 2012 R2 میباشد. Storage Space Direct در ویندوز سرور 2016 به یک Cluster اجازه میدهد تا به JBOD Storage در یک محوطه خارجی مثل ویندوز سرور 2012 R2 دسترسی داشته باشد یا همچنین میتواند اجازه دسترسی به JBOD و SAS Disk که در داخل یک Node در Cluster میباشد را داشته باشد. مثل Storage Spaces قبلی از هر دور مدل هارد چه SSD یا HDD حمایت میشود.

۹۴/۱۰/۰۴
عابد محرمی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.